.

.

.

.

vrijdag 21 augustus 2015

Dagboek deel 013 Een middagje met Johan

Dinsdag, 6-11-2007

Wakker gebeld door Johan...
Het was een beetje laat geworden...04:00 uur (!)
Ik had in zijn gastenboek voorgesteld om vandaag een eind te gaan wandelen.

En zo geschiedde. Om 15:00 was ik bij hem in Hengelo. Na eerst een kop koffie te hebben gehad zijn we, gewapend met camera's en Johan met pet op weg gegaan. De hele tijd was het droog geweest, totdat we naar buiten gingen.
Alsof het zo moest zijn. Nog net niet op een drafje naar de Hema, door de Hema heen naar de voorkant, rechtsaf naar de Lambertuskerk en snel naar binnen. Inmiddels behoorlijk natgeregend. Binnen was niemand. Natuurlijk heb ik m'n gebruikelijke kaarsje opgestoken voor m'n zus en nadien hebben we nog wat foto's gemaakt in de kerk.
In dagboek deel 11 sprak ik over een bijbelwinkeltje, waar we wel eens komen en waar ik vorige week een plaat zag liggen die ik misschien wel wilde kopen, maar toch niet gekocht had. Dat heb ik vanmiddag eerst maar even recht gezet. (nu die andere 100.000 dingen nog, maar daar zal de Heer mij wel bij helpen.) Daarna mèt plaat op weg naar de bibliotheek om een krantje te halen waar een artikel in stond over de oude begraafplaats van Hengelo. De schrijver hebben we een mail gestuurd en mochten we antwoord krijgen, zien jullie tzt het stuk met oude foto's op onze weblogs verschijnen. Enpassant kocht Johan nog een boek van Anne Bijl en een toetsenbord voor z'n kleindochter (die dingen kosten tegenwoordig ook bijna niets meer, zeg) en daarna even door het Prins Bernhard plantsoen om enkele herfst-foto's te maken. Nog even een patatje met kroket bij de dichtstbijzijnde frietkraam en toen snel naar huis, want er zat alweer een lelijke lucht aan te komen.
Eenmaal thuis hebben we eerst gekeken naar een dvd van spanje die Ben de zwager van Johan in diens woonplaats Valverde gemaakt had. Heerlijk om al die mensen en plaatsen te herkennen. "Oh, kijk! Daar zijn wij ook nog geweest..", of: "Hé, hoe heet díé man ook al weer?" Ik heb echt zin om daar volgend jaar weer naar toe te gaan. We hebben inmiddels een adres midden in het dorp. Het is eigenlijk het huis van een schrijver, een kennis van Ben en Johan en het leuke is: die man woont in Valverde, daar hebben we hem ook leren kennen, maar het is een nederlander die notabene in Hengelo op de school heeft gezeten schuin tegenover Johans huis. Vreemd, maar ook mooi hoe het lot mensen soms samen kan brengen, terwijl ze in een zelfde omgeving opgroeien maar elkaar leren kennen in een heel andere omgeving...Maar goed, als alles meezit, krijgt Johan het telefoon nummer van die schrijver Ernst en dan zouden we afspraken kunnen maken. Wie weet, zit ik komende zomer weer in het heerlijke zonnige zuiden, verplicht te genieten van de tapas, de cerveza's en los tintos de veranos con limon. En niet te vergeten: die ham, jamon... Hmmmm...grom...zucht..
Maar goed, ik dwaal af.
Na de Valverde dvd hadden we zoiets van: en nu? Wat kan daar nu nog aan tippen?
Nou, wat dacht je van een Don Camillo? Zo gezegd, zo gedaan! en ik kan je vertellen, beste lezer, het is de moeite waard! Mocht je eens in de stemming zijn: ze zijn overal te koop. Vijf dvd's met vijf verschillende films in een luxe box voor maar € 30,00. Geweldig! De humor en ontroering zijn van zo'n enorm kaliber...Het zijn films uit de jaren '50 en in zwart/wit, hetgeen de films bepaald tengoede komt. De sfeer is er pakkender door. In ieder geval hebben we weer lekker ouderwets in een deuk gelegen om die twee mafkezen, de revolutionair en de reactionair.
Later op de avond zette Johan nog een concert op van André Rieux en ik kan niet anders dan toegeven, dat het fantastisch was. Ik had altijd tegen hem aangekeken als een soort van duitse shlagermuzikant met een barok-tintje, maar niets is minder waar. Het was een concert ergens in een stad in Toscane met in z'n gezelschap werkelijk ongeloofelijke zangeressen! Nu eens uitbundig, dan weer bijzonder ontroerend...
Het was al bijna elf uur, toen ik eindelijk naar huis ging en zoals de foto bovenaan al zegt, was het een lekkere fijne avond. Zo'n avond waar je graag weer naar uitkijkt. Het zal dan ook wel niet lang duren, voor deel 2,3,4 en 5 van Don Camillo weer bekeken moeten worden..
En nu zit ik hier.
Weer lekker achter de toetsen. De voorbije dag aan me voorbij te laten gaan.
Ik heb weliswaar niet al teveel aan de site gedaan, maar er zijn uiteraard ook andere dingen die belangrijk zijn, zoniet belangrijker, zoals het onderhouden van goede vriendschappen, samen genieten van de leuke gemeenschappelijke interesses.
Wèl heb ik vanavond nog een aantal sites bezocht, op zoek naar materiaal voor mijn eigen site, zoals muziek, foto's, e.d. Ook heb ik hier en daar een boodschapje achtergelaten in de hoop daar antwoord op te krijgen. Wie weet. Maar ik heb er alle vertrouwen in. De kring van mede-gelovigen groeit heel langzaam. Wèl is het zo dat de meeste mensen reageren via mail en dat vind ik zelf wel enigszins jammer. Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden, als de mensen wat meer zouden reageren in mijn gastenboek, want dan zien ook anderen dat. Natuurlijk zou ik de mails kunnen kopieren naar het gastenboek, maar dat is gevoelsmatig niet helemaal hetzelfde. Maar het gaat allemaal helemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd.
En daarmee sluit ik dan deze dag af.
Ik wens jullie allemaal een heerlijke nachtrust
en moge de Heer jullie gezond weer laten opstaan.
Gods zegen en:
Slaap lekker...
Sebo Hilberts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten