.

.

.

.

maandag 24 augustus 2015

Dagboek deel 042 Zomaar een zaterdag


Zaterdag, 19-01- 2008

't Is een vieze dag. Regen, regen en nog eens regen. Echt zo'n dag, waarop je lekker binnen blijft en de deur alleen uitgaat als het echt niet anders kan. En dat geldt ook voor mij. Zonet gauw effies een paar boodschapjes gedaan bij de buurtsuper op de hoek en snel weer terug in de warme keuken, alwaar ik me straks maar eens ga storten op het maken van een lekkere grote pan stampotboontjes met speklappen. (ietsie hardgebakken, net wat knapperig)

De hele morgen staat hier al de muziek aan. Heerlijk. Opwekkingsnummers, gedownload via "limewire". Het is al jaaaren geleden dat ik naar dit soort nederlandstalige gospel luisterde, maar eerlijk is eerlijk: het geeft me eigenlijk best weer een heel lekker gevoel. Bijna nostalgies. In gedachten ga ik even terug naar 1982 en zie mezelf weer even zitten. Vroeger zat ik op m'n kamertje in Enschede vaak mijn dagboeken te schrijven, terwijl nummers van Johannes de Heer uit een oud casstte-recordertje rolden. Zitten op de grond, met m'n rug tegen het gevelkacheltje onder het raam, een mok koffie naast me. Als ik dan af en toe uit het raam keek zag ik het witte kerkje van de "Zevende dag adventisten" aan de Haaksbergerstraat. Ik woonde in die dagen naast een bakkerij Bush aan die straat.
Nu zit ik achter m'n pc en rollen de klanken van opwekkingsmuziek uit de bijbehorende boxjes. Sommige zaken zijn veranderd, maar de situatie is weer hetzelfde. Ik voel me goed. Behaaglijk. Knus. De hele dag voor mezelf. Kachel aan, geen visite, 'k hoef niet meer weg, dus..kom maar op woorden! Rol maar via m'n vingers m'n hersentjes uit!
Lekker doelloos voor me uit schrijven en af en toe eens kijken wat ik geschreven heb.
Gisteravond ben ik bij Johan (DQ) geweest. We hebben eerst zo'n drie uur naar zijn films gekeken van Italië, waar z'n jongste dochter woont met haar gezin. Daarna, onder het genot van een glas bier, zijn we aan de praat geraakt over mijn geloof en zijn eeuwige zoektocht hiernaar. Als we eenmaal zo aan de praat komen, zijn we zo één twee drie nog niet klaar. Ik raak niet uitgepraat over de Genade die mij ten deel is gevallen en daar kunnen we uren achtereen over praten.
Misschien is het wel even leuk om te lezen wat Johan over gisteravond te melden heeft. Het stukje heet: "Video en andere onbelangrijke zaken" en het stukje "seebse zaken" , daaronder, is ook wel leuk. Johan was behoorlijk op dreef, net als ik en als we eenmaal zo bezig zijn, verdwijnt de tijd zomaar als sneeuw voor de zon. Het was al 03:30, toen ik thuis eindelijk was.
Klik op de foto voor de twee stukjes
Afijn, het was al met al een buitengewoon genoeglijke avond. Hoe zou het ook anders kunnen? We zijn zo enorm gelijk, in onze meningen en gevoelens ten opzichte van allerlei zaken. Van kulturele, maatschappelijke, geschiedkundige via kunst- historische en architectonische tot religieuze zaken. Het is dan ook niet voor niets dat we elkaar nu een krappe 30 jaar kennen. Inderdaad: amigos para siempre, vrienden voor altijd.
En ondertussen draait hier de wereld van Opwekking nog steeds op volle toeren! Nummer 585 van Opwekking staat op het punt van beginnen. Ik geniet met volle teugen van deze muziek. In mijn kerk, de Evangelische Gemeente worden ook altijd deze nummers gezongen. Ook onder begeleiding van een vrolijke band. In dagboek deel 39 schrijf ik daar uitgebreid over.
Oh ja, daar bedenk ik me opeens iets. In 'onze' kerk wordt ook een Alpha-cursus gegeven. Ik had al eens vermeld dat ik me daar voor opgegeven had. Ik zal een kleine impressie geven van wat er zoals besproken werd en wordt.
De Alpha cursus is inmiddels wereldwijd verspreid en is letterlijk overal extact gelijk. Als je vandaag les 2 volgt in nederland, kun je morgen in Canada les 3 volgen en overmorgen in Japan les 4. De avond begint altijd overal met een warme maaltijd, een essentieel onderdeel van de cursus. Dit vanwege het sociale aspect. Samen eten brengt mensen automatisch al dichter bij elkaar. Voor het eten wordt altijd eerst even door de cursusleider gebeden. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen christen is. Integendeel! De cursus is voor iedereen en is juist bedoeld om iedereen te laten kennismaken met Jezus. Op de eerste avond wordt er een introduktie video getoond van een zekere Nicky Gumble, degene die de cursus heeft ontwikkeld. Hij verteld dat de cursus in eerste instantie was bedacht om de leegstroom binnen de Anglicaanse kerk in Engeland tegen te gaan. Echter, al snel stroomden ook en vooral jonge mensen naar de cursussen toe en moest men uitbreiden naar meerdere avonden en plaatsen. Na het tonen van de video wordt er doorgepraat over vooral het waarom van de cursus.
Later, in les 1, komen vragen aanbod als:
Bestond Jezus?
Is Zijn bestaan historisch aan te tonen?
Wie was Hij?
Wat deed Hij hier?
Zelf ben ik nog maar voor de eerste keer geweest, maar ik heb al gelijk vrijgevraagd aan de baas, zodat ik er ook bij de eerste les bij kan zijn. De cursus is overigens helemaal gratis en vrijblijven en bestaat uit in totaal 15 lessen. De laatste drie worden gehouden tijdens een soort retraite-weekend. Dan gaan we met de groep een weekend naar een klooster in Denekamp. Daar kijk ik echt heel erg naar uit! Met name in dit weekend wordt intensief ingegaan op de Heilige Geest. Dat weekend wordt voor mij echt een absoluut hoogtepunt, dat is wel zeker!
(inmiddels is Opwekking 602 begonnen..) Heel toevallig: het gaat over de Heilige Geest.
Ongeloofelijk! Wat een schitterend nummer is dit! Heel erg ontroerend!
Ik zei het al: ik voel me goed. Maar dat is al niet meer voldoende..
Een gevoel van devotie en aanbidding voel ik over me komen.
..
Gek, he? Werd ik me zomaar ineens even bevangen door emoties. Zomaar, zonder reden.  Ik zit hier moederziel alleen gewoon even intens gelukkig te zijn terwijl de tranen me opeens in de ogen schieten. Gewoon, van geluk..
Ik kan je niet vertellen, lieve lezer, hoe ongeloofelijk gelukkig ik ben, dat de Here God mij in Zijn onbegrijpelijke Genade weer heeft aangenomen. Het zou toch inmiddels een beetje 'gewoon' moeten zijn, maar dat is het allerminst! Telkens wanneer ik me deze dingen bedenk kan ik niet anders dan in alle nederigheid en intense dankbaarheid mijn lieve Here Jezus danken en aanbidden. (Opwekking 615 Waardig is het lam draait nu..)
Here God, ik wil U danken.
Ik dank U Vader, voor Uw goede zorgen.
Ik dank U en prijs Uw Naam.
Dank U Vader, voor Uw geduld met ons en voor Uw eeuwige Vergeving.
En bovenal wil ik U danken voor Uw eeuwige Liefde, waarmee U ons elke dag weer omringt.
Ik hou van U Heer en ik wil voor altijd in Uw Warmte leven.
Leer mij alstublieft om ook te bidden voor degenen die ik geen prettige mensen vind en maak dat ik ook bij hèn de goede dingen zal zien.
Ik wil U bidden om vergeving voor mijn soms wat al te snelle oordeel over een ander, als ik die persoon niet sympathiek vind. En leer mij alstublieft om anderen te vergeven, zoals U mij vergeeft. Leer mij Vader om anderen ook net zo vaak te vergeven, als U mij vergeeft.
Ik wil U ook vragen om kracht. Kracht Heer om U altijd te blijven zien en leer mij om me steeds op U te richten. Als ik twijfel, laat juist dán Uw licht in mij schijnen zodat ik U nooit uit het oog verlies!
Vader, door het bloed van Uw Zoon hebt U mij vrijgekocht. Al mijn slechte dingen zijn mij kwijtgescholden, zodat ik in U opnieuw geboren kon worden. Ik dank U voor deze kans, Heer en ik wil U vragen om Uw grote Werk in mij te doen. Maak dat ik een waardig kind van U mag worden. Zachtmoedig, vergevend, liefhebbend en zorgend. Dát wil ik worden, Heer, want ik weet dat ik daarmee Uw Grote Naam kan eren.
Ik wil U voor alles danken en de dingen die ik U vraag, wil ik U vragen in de Naam van Uw Zoon, Jezus Christus. Die ook voor mij is gestorven, maar ook weer is opgestaan, zodat ik in Hem kon sterven en zo opnieuw geboren werd.
Een ander mens, een nieuw mens.
Here Jezus, ik dank U voor Uw Liefde en het offer dat U voor mij bracht.
U alleen bent mijn Allergrootste held en anders geen. Ik wil voor altijd bij U zijn.
Bij U, mijn Redder, mijn Heer, mijn Alles, mijn Herder.
Ik hou van U!
Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten