.

.

.

.

maandag 24 augustus 2015

Dagboek deel 053 Haat

vrijdag, 11-04-2008

Tsja...en daar zit ik dan...
Niet goed wetend wat ik moet schrijven.
Sinds ik de eerste vier delen van m’n dagboek heb overgeschreven en op het net heb gezet, neemt mijn gevoel af en toe een beetje een loopje met me.
Nu eens voel ik me geweldig, dan weer eens een beetje triest. Niet dramatisch, hoor, maar toch...
Zoals elk mens zit ook ik zo nu en dan eens met vragen. Een groot wijsgeer schreef ooit eens:
“De meest gestelde vraag is altijd: waarom?”
En ja...ook ik ontkom niet aan die vraag. Natuurlijk: ik heb door de genade van de Here Jezus geleerd om te vergeven. Ik heb geleerd om wat mij is overkomen te gebruiken, ten goede te keren. Dat is niet zomaar mijn eigen verdienste, iets waar ik zelf trots op kan zijn. Dat is de liefde van de Here jezus Christus. Enkel door Zijn genade heb ik opnieuw geleerd om van mensen te houden.
Toch blijft de vraag: ..hoe komen mensen ertoe om een kind te haten. Wat brengt een volwassene ertoe een kind echt te haten? Wat is dat eigenlijk: haat? Waar komt het vandaan? Wat maakt, dat wij haten? Zelfs op het moment dat Jezus aan het kruis hing, haatte Hij niet. Integendeel: Hij vroeg juist aan de Vader om die mensen te vergeven, die Hem dit aandeden. “...Vergeef hen Vader, want ze weten niet wat ze doen...”
Aan haat gaat iets vooraf.
Meestal is dat een specifieke gebeurtenis, of situatie. Dat kan zijn, iemand die jou persoonlijk en direct veel schade toebrengt, terwijl je weet dat diegene zich daarvan bewust is. In eerste instantie vind je iemand gewoon niet aardig of leuk. Na het één en ander meegemaakt te hebben met diegene, krijg je misschien een hekel aan hem/haar. Maar haat..? Nee toch..je hebt gewoon een hekel aan diegene...
Maar dan komt er een moment dat je beseft, dat je echt lichamelijk misselijk wordt alleen al bij het zíén van diegene. DAT is het moment waar je voor moet waken!!
Wat kun je daar tegen doen? Kun je het voorkomen? Is er iets dat je kunt doen om haat tegen te gaan?
Ach...waarom zou je? Die persoon heeft het toch zeker “verdiend”?
Maar laat ik eens wat verder kijken. Wat dóét haat eigenlijk? Welk effect heeft het? Heeft haat ook een effect op jouzelf? Kan haat jouzelf schaden?JAZEKER!!! En ziet je omgeving dat? JAZEKER!!! Haat maakt je lelijk. Van binnen èn van buiten.Haat maakt, dat je te pas en te onpas aan diegene denkt in negatieve zin. Als je op school zit, of op je werk of thuis...je bent bijna elk moment van de dag met die persoon bezig. En wat merkt die persoon ervan? In het meest gunstige geval helemaal niets!! Natuurlijk, ik begrijp best, dat je het inmiddels wel snapt allemaal. “Je hebt het al zo vaak gehoord..” En toch.. Denk eens goed na...je haat iemand. Iemand die jou echt heel erg beschadigd heeft. Denk eens goed na: hoe voel je jezelf daarbij? Niet goed, hè? Geef het maar toe. Terwijl je dit leest is er niemand om je heen. Je leest dit en denkt misschien: “wat een gelul!” Maar denk maar eens goed na: hoe voel je je, terwijl je aan die persoon denkt die jij haat.. Je wentelt je in dat gevoel, je denkt aan allerlei ergs dat hem/haar zou kunnen/moeten overkomen.
Een voorbeeld:

Onze moeder had ons in haar macht en gebruikte ons waar ze maar kon. Ze heeft mij geslagen, uitgescholden en vernederd zoveel ze kon. Ooit, op een zaterdagavond, moest ik weer eens vroeg naar bed. Toen ik net uit de douche kwam, stond zij daar plotseling. Ik had haar niet boven horen komen maar dat was normaal. Nietemin schrok ik me wezenloos! Ze zei zonder enige reden of aanleiding: “Was jij maar hartstikke dood! Was je maar nooit geboren! Uit m’n ogen! Ik wil je niet zien..!” Ondanks dat ik toch al erg veel gewend was, sneden die paar woorden dwars door m’n kleine zieltje. Alle klappen tezamen, die ik tot dan toe van haar had gehad deden niet zoveel pijn als die paar woorden. Ik zou die woorden nooit meer vergeten en ik wist op dat moment, dat ik haar nooit meer zou vergeven! Ongeacht de situatie, ongeacht hoe oud ze zou worden. Ook al zou ze me erom smeken.

Dit is een voorbeeld uit mijn eigen jeugd.
Misschien ben jij op een soortgelijke wijze beschadigd. Of misschien ben je niet zo lang geleden verkracht door iemand, of heeft je partner je mishandeld.
Je haat diegene. Tot in het diepst van je wezen.
Nog eens: Denk hier eens over na: wat doet dat met jou?
Ben je het me eens, dat het je terugbrengt, waar je niet zijn wilt? Herken je het verdriet, dat je voelde? De pijn? De teleurstelling?
Zijn dat gevoelens, waar jij op zit te wachten? Nee toch? Ook JIJ wil verder met je leven en je VERDIENT die kans.

Daarom zeg ik, Sebo Hilberts: er is een uitweg!
Kijk heel diep in jezelf en herontdek de vreugde, die je ooit had. Jij weet wie je bent en waar je voor staat en ook JIJ hebt recht op dat stukje geluk!

GA ER VOOR!! Geef die haat geen kans!
De Here Jezus staat aan het deurtje van jouw o zo kleine hartje. Laat Hem binnen en ontdek wat vergeving met je doet, hoe ongelooflijk veel geluk het jou brengt! Geef haat geen kans, want je haat vrij baan geven betekent het einde van jouw bestaan.

Is dát wat je wilt....??
Nee toch zeker?! Geloof me, ik heb het ervaren en ik kan je verzekeren: na meer dan 25 jaar gehaat te hebben heb ik dé oplossing gevonden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten